هدف از ورزش در معني عام کلمه و هدف از پرداختن به ورزش پر طرفدار پرورش اندام همواره متفاوت و مختلف بوده است. در ميان کساني که به تمرين با وزنه پرداخته و با اراده و پشتکار به باشگاه و به محيط تمرين مي روند، هستند کساني که براي رسيدن به سکوهاي قهرماني تمرين مي کنند اما در اغلب موارد افراد به دنبال اهدافي به جز اهداف قهرماني هستند.
در بين اين افراد نيز کساني هستند که به دنبال حجم عضلاني برتر بوده و توجهي به کيفيت عضلات ندارند به طوري که گويا هرگز قصد *** شدن ندارند. اين افراد به حجم بدني قناعت مي کنند و عضله و يا عضله همراه با چربي حاصل شده در نتيجه ورزش و تغذيه ورزشي براي آنها يکسان و برابر است.
اما در اين بين کساني نيز هستند که به کيفيت بيشتر از کميت اهميت داده و به خشک و خالص بودن حجم حاصل شده از پرداختن به تمرين و رعايت کردن تغذيه توجه بيشتري دارند.
افراد پرورش اندام کار معمولا از افزوده شدن به حجم چربي هاي زايد در دوران حجم شکايت مي کنند و در اغلب موارد راه گريزي از اين گرداب نمي يابند.
افراد مختلف تئوري هاي مختلفي در اين زمينه ارائه داده اند و کماکان مي دهند اما اين قبيل تئوري ها در اغلب موارد نتيجه معکوس داده و يا عمل کردن به آنها رشد عضلاني را نيز دچار اختلال کرده است.
برخي از افراد رژيم هاي پر پروتئين و کم کالري را پيشنهاد مي کنند. اگر چه اين تئوري تا حدودي قابل قبول مي باشد اما به دليل اينکه ورزشکار در به اجرا گذاشتن اين تئوري دقت و توجه لازم را نمي کند در اغلب موارد با نتايجي معکوس روبرو شده و به هدفي که دارد نمي رسد.
برخي از افراد نيز در اين بين هستند که براي رسيدن به حجم هاي خشک عضلاني از معجزاتي به نام استروئيدهاي حيواني بهره مي گيرند که صد البته شيوه اي خطرناک اما معمول و موثر بوده است. من به شخصه اين قبيل روش هاي پر خطر را براي کساني که براي مقاصدي به جز قهرماني تمرين مي کنند تجويز نمي کنم.
در اين مقاله قصد ارائه تئوري هاي ماندگار و يا قصد شکافتن اتم و غيره را نداريم و تنها به بيان مطالبي کاربردي و مفيد که مي تواند ورزشکار را در رسيدن به حجم عضلاني با کيفيت ياري کند اکتفا خواهيم کرد.
با واژه متابوليسم تا حدود زيادي آشنا هستيم و به خوبي مي دانيم که بالا بودن متابوليسم پايه بدن به معني سوخت و ساز بيشتر بوده و از حجم چربي هاي زايد بدن کم مي کند. از اين حقيقت نيز سال ها قبل پرده برداشته شده است که دليل اصلي لاغري مفرط برخي از زنان و مردان پر کاري غده تيروئيد و يا بالا بودن ژنتيکي متابوليسم پايه بدن بوده است.
با اين دو اشاره ساده اي که داشتيم به راحتي مي توان دريافت که مسئله متابوليسم مسئله اي حساس بوده و بالا بردن بيش از حد آن مي تواند منجر به از بين رفتن حجم عضلاني و پايين آوردن افراطي آن نيز به راحتي مي تواند منجر به ذخيره شدن چربي هاي زايد در بدن شود.
داروهايي همانند مواردي که به دسته داروهاي ضد حساسيت تعلق داشته و امروزه برخي از افراد و حتي برخي از پزشکان براي درمان لاغري مفرط افراد، آنها را تجويز مي کنند با بيشتر کردن خواب در طول روز (کاهش متابوليسم پايه) از يک طرف و با افزودن بر اشتهاي افراد از سوي ديگر موجب بالا رفتن وزن مي شود اما به اين مهم نيز توجه داشته باشيد که اين نوع بالا رفتن وزن در اغلب موارد در اثر تجمع چربي زايد در بدن اتفاق افتاده و براي ورزشکاران رشته هاي پرورش اندام چندان جالب نيست.

به دليل اينکه مصرف اين قبيل داروها براي بالا بردن وزن را توصيه و تجويز نمي کنيم از ذکر نام و از ذکر نام کلي آنها نيز خودداري مي کنم.
ورزشکاران رشته پرورش اندام و همچنين کساني که از چاقي مفرط رنج مي برند نيز با استفاده از داروهاي محرک سيستم عصبي و ديگر داروهاي بالا برنده متابوليسم بدن فرايند چربي سوزي را تشديد کرده و به حجم خشک عضلاني مي رسند.
اما در اين بين روش هاي موثر طبيعي نيز وجود دارند که به کمک اين روش ها و بدون استفاده از داروهاي که عوارض جانبي شديدي را نيز در پي دارند مي توان از تجمع چربي زايد در بدن جلوگيري کرده و حتي چربي هاي زايد انباشته شده در بدن را نيز به مرور زمان از بين برد.
کالري ورودي، کالري مصرفي
کالري واحد اندازه گيري انرژي است که براي سنجيدن ميزان انرژي ذخيره شده در مواد غذايي مختلف و از جمله پروتئين ها، چربي ها و قندها به کار مي رود.
ميزان انرژي مورد نياز انسان در طول روز و همين طور هم ميزان انرژي موجود در مواد غذايي مصرفي آدمي در طول روز نيز با اين واحد سنجيده مي شود.
سه قانون ساده و کلي در مورد کالري و تغذيه آدمي وجود دارد:
· در صورتي که از بيماري خاصي رنج نبرده و ميزان کالري دريافتي شما در طول روز از ميزان کالري مصرفي شما در طول روز بيشتر باشد به مرور زمان با افزايش وزن روبرو خواهيد شد. اين افزايش وزن و حجم بدن در اغلب موارد در اثر تجمع چربي زايد اتفاق مي افتد.
· در صورتي که از بيماري خاصي رنج نبرده و ميزان کالري دريافتي شما در طول روز از ميزان کالري مصرفي شما در طول روز کمتر باشد به مرور زمان با کاهش وزن روبرو خواهيد شد. اين کاهش وزن و حجم بدن در اغلب موارد در اثر سوزانده شدن و به مصرف رسيدن چربي زايد موجود در بدن اتفاق مي افتد.
· در صورتي که از بيماري خاصي رنج نبرده و ميزان کالري دريافتي شما در طول روز با ميزان کالري مصرفي شما در طول روز برابر باشد تغيير محسوسي در وزن و حجم چربي زايد موجود در بدن شما رخ نخواهد داد.
اشاره به اين موارد را نيز ضروري مي دانم که تجمع چربي زايد در بدن در دوره هاي حجم که ميزان قند و ميزان پروتئين مصرفي فرد در طول روز بالاست تا حدودي طبيعي است و همچنين فرد در دوره هاي کات که براي تشديد فرايند چربي سوزي در بدن تمرين کرده و از ميزان قند مصرفي خود در طول روز نيز کم مي کند در کنار از دست دادن چربي زايد موجود در بدن تا اندازه اي بافت عضلاني خود را نيز از دست مي دهد.
به عبارت ساده تر مي توان گفت که افزايش حجم واقعا خشک و به معني تام کلمه بدون چربي عضلاني بدون استفاده از استروئيدهاي خاص و در شرايط طبيعي براي آدمي ممکن نبوده و خلاصي از شر چربي هاي مزاحم بدون از دست دادن حجم و وزن نيز حتي در صورت استفاده از داروهاي غير مجاز در ورزش نيز امکان پذير نمي باشد.
البته به اين مهم نيز بايد اشاره اي داشته باشيم که در دوره هاي حجم که به قصد افزودن بر حجم عضلاني برنامه ريزي و تمرين مي کنيم با افزودن بر شدت متابوليسم تا حدودي مي توان از تجمع چربي زايد در بدن جلوگيري کرده و فرايند درد سر ساز چربي سازي را به حداقل ممکن کاهش داد.
اين پرسش مطرح مي شود که چه چيزي تعيين مي کند که ما در دوران حجم با افزايش حجم ناشي از تجمع چربي زايد در بدن روبرو شده و يا با افزايش وزن و حجم ناشي از تشديد فرايند پروتئين سازي در بدن روبرو باشيم؟
و ايضاً اين پرسش را مي توان مطرح کرد که چه چيزي سبب مي شود تا ما در دوران کات کاهش وزن خود را مديون تشديد فرايند چربي سوزي باشيم و يا بر عکس شاهد از دست رفتن حجم عضلاني خود باشيم؟
پاسخ در ميزان کالري مصرفي در طول روز و همچنين در نوع غذاي مصرفي و نوع غذايي که کالري مورد نياز خود را از آن مي گيريم نهفته است.
در مورد تنظيم برنامه غذايي مناسب دوران حجم و کات مقالات متعددي را در اين نشريه تقديم خوانندگان کرده ايم و اگر عمري باقي باشد خواهيم کرد اما بدون داشتن اطلاعات کافي در مورد مواد غذايي مورد نياز بدن و بدون داشتن اطلاعات کافي در مورد منابعي که اين موارد را از آنها مي توان کسب کرد تنظيم برنامه و رژيم روزانه غذايي نيز عملا نا ممکن خواهد بود.
به طور کلي آدمي کالري مورد نياز خود را از 3 منبع مختلف مي گيرد:
· قندها
· پروتئين ها
· چربي ها
کربوهيدرات ها که در زبان فارسي و در زبان عاميانه آنها را قند مي ناميم منبع اصلي تامين انرژي مورد نياز آدمي را تشکيل مي دهند.
اين دسته از درشت مغذي ها را مي توان به دو دسته قندهاي ساده و قندهاي پيچيده تقسيم بندي کرد. قندهاي ساده انرژي مورد نياز آني و فوري بدن شما را تامين مي کنند و قندهاي پيچيده نيز انرژي مورد نياز بدن شما در ساعات طولاني همانند ساعاتي که شما در خواب هستيد را تامين مي کنند. زماني که شما تمرين شديد و طاقت فرساي روزانه را پشت سر گذاشته ايد نياز به انرژي فوري داريد و در اين مقطع زماني است که بدن شما براي دريافت قندهاي ساده لحظه شماري مي کند.
به همين دليل نيز گفته مي شود که شما بايد در وعده غذايي پس از تمرين و يا بلافاصله پس از اتمام تمرين از قندهاي ساده استفاده کرده و در ديگر ساعات روز نيز از قندهاي پيچيده استفاده کنيد.
بدن شما در مقطع زماني پس از تمرين ذخاير گليکوژن خود را از دست داده است و براي تامين نياز خود به انرژي تمايل زيادي براي حمله کردن به بافت هاي عضلاني از خود نشان مي دهد. مصرف قندهاي ساده در اين وعده انرژي مورد نياز بدن را در اسرع وقت تامين کرده و بافت هاي عضلاني شما را از گزند تجزيه شدن در امان نگه مي دارد. اين در حالي است که مصرف همين قندها در ديگر ساعات روز شما را در طولاني مدت با انبوهي از چربي هاي زايد موجود در بدن روبرو مي کند.
به خاطر داشته باشيد که مصرف قندهاي پيچيده در وعده غذايي پس از تمرين چندان کمکي به شما نکرده و در تامين فوري انرژي مورد نياز بدن چندان موثر واقع نمي شود.
بسياري از افراد هستند که به تجويز ممد کول و جعفر بازو و به خيال خود براي جلوگيري از تجمع چربي زايد در بدن مصرف قند و مخصوصا قندهاي ساده حتي در وعده پس از تمرين را نيز بر خود حرام کرده اند. اين افراد بايد به اين مهم توجه داشته باشند که نرسيدن قند ساده در وعده پس از تمرين فرايند رشد عضلاني را مختل کرد و رسيدن اين نوع از قندها در اين ساعات از روز به بدن نيز بر خلاف آنچه که ادعا مي شود موجب تجمع چربي زايد در بدن نمي شود.
براي موفقيت در تنظيم و همين طور هم رعايت رژيم غذايي حساب شده دوران حجم و کات داشتن اطلاعات کافي و موثق در مورد محتويات مواد غذايي مختلف الزامي است و متاسفانه به دليل اينکه اصولا از محتويات مواد غذايي موجود و عرضه شده در ايران اطلاعات موثق چنداني در دست نيست تنظيم رژيم غذايي با دقت بالا نيز در عمل بسيار دشوار بوده و با خطاهاي زيادي همراه بوده است.
مرغي که از منابع مختلف در داخل ايران تهيه مي کند از نظر محتويات پروتئيني با هم مغايرت هايي داشته است!
قند موجود در سيب هاي عرضه شده در ميوه فروشي هاي مختلف نيز از نظر محتويات قندي با هم هم خواني چنداني ندارند!
سيب زميني عرضه شده در برخي مناطق با کود شيميايي و غيره به عمل آمده است و بالوني مملو از آب و مواد زايد است و اين در حالي است که سيب زميني موجود در برخي نواحي بسيار با کيفيت و مغذي است!
پرتقال هاي بزرگ و نيم کيلويي که در برخي ميوه فروشي هاي عرضه شده و همه مشتري ها نيز جلب آن مي شوند به جرات مي توان گفت که نه مزه پرتقال واقعي را با خود دارند و نه ارزش غذايي و ويتامين C آن را، اما در عوض پرتقال هاي کوچکي که هم مزه پرتقال داشته و هم ارزش غذايي آن را دارند نيز هنوز در برخي مناطق ايران يافت مي شوند!
حال اگر برنامه غذايي را بر اساس ميوه ها و مواد غذايي طبيعي بنا کنيم و فرد به جاي مواد غذايي مورد نظر ما و به جاي مواد غذايي با ارزشي که جداول مربوط به محتويات مواد غذايي بر اساس آنها تنظيم مي شود از مواد غذايي بي کيفيتي که تنها و تنها با کود شيميايي و با روش هاي نوين اما نه چندان حساب شده کشاورزي و باغ داري به عمل آمده باشد بديهي است که در رسيدن به اهداف خود موفق نخواهيم بود.
به راستي کداميک از کساني که به قصد خريد وارد ميوه فروشي مي شوند سراغ سيب هاي قرمز کوچکي که سرشار از قند ساده و ويتامين و فيبر است و با روش هاي طبيعي باغ داري به عمل آمده اند مي روند و يا پرتقال هاي کوچک ترش و سرشار از ويتامين C را براي مصرف خانواده و حتي مهمانان خود انتخاب مي کنند؟!
امروزه ملاک اصلي انتخاب در تغذيه آدمي، ظاهر، درشتي و مارک هاي چسبانده شده به پوست ميوه ها و اعداد و ارقام درج شده بر روي قوطي کنسروها و شايد هم تبليغات و بالا بودن قيمت و غيره بوده است!
دير زماني است که تغذيه انسان عصر اتم و فضا نيز دستخوش تحول شده است و دريغ و درد که اين تحول نيز همانند بسياري از تحول هايي که انسان امروز به مدد تمدن کور عصر فلز و يخ به آن رسيده و آن را پشت سر گذاشته است تحول عقيمي بوده است که نتايج اسف بار و غير قابل انکار آن را به وضوح در بخش هاي سي يو و آي سي يو و حتي در سينه قبرستان هايي که مملو از جنازه هاي افرادي است که در سنين پايين و در اثر عوارض ناشي از تغذيه هاي ناسالم به بيماري هاي قلبي و عروقي و غيره مبتلا شده و به ديار باقي شتافته اند مي بينيم.
ذائقه و همين طور هم سيستم هاي حياتي آدمي براي بلعيدن و براي استفاده کردن از کنسرو قورمه سبزي و مرغ و گوشتي که از سال ها قبل ذخيره شده و در انبارها نگهداري شده اند سازگاري چنداني ندارد. در ثاني اين قبيل مواد غذايي اصولا ارزش غذايي چنداني ندارند که نياز آدمي به مواد اصلي غذايي را تامين کنند.
موز هاي چندين ده سال قبل که به معني واقعي کلمه موز بودند، سواي مزه و طعم عطر محسور کننده اي که داشتند ارزش غذايي بالايي نيز داشتند ولي بد قواره هايي که امروزه به نام موز و ميوه به مردم قالب مي شوند نه نشان از طعم دارند و نه اينکه ارزش غذايي چنداني برايشان باقي مانده است که بر اساس آنها بتوان رستم دستان و يا روني کلمن ساخت و تحويل جامعه ورزش جهان کرد!
مواردي که در اين مقاله به آنها اشاره مي کنيم تنها در مورد مواد غذايي سالمي که هنوز هم در گوشه و کنار اين مملکت کشت شده و يافت مي شود ولي مردم تمدن زده و شهر نشين ما نمونه هاي بي کيفيت و در عين حال خوش آب و رنگ آن را ترجيح مي دهند صدق مي کند.
در اين قسمت از مقاله به پاره اي از منابع قندهاي پيچيده، فيبري و قندهاي ساده اشاره مي کنيم:
قندهاي پيچيده
· سيب زميني پخته
هر 100 گرم از اين ماده غذايي در حدود 21 گرم قند پيچيده در خود دارد. البته در مورد نحوه پختن ورزشي اين ماده غذايي که به نوعي آن را مي توان مکمل غذايي فقير و فقرا دانست نيز توضيح مختصري را از حقير بشنويد.
پختن اين ماده غذايي به صورت آب پز و به صورتي که سيب زميني زبان بسته را در يک پاتيل آب رها کرده و آن را بر روي شعله گاز حرارت دهيد از ارزش غذايي اين ماده غذايي به شدت کم مي کند.
بهترين روش براي حفظ مواد غذايي موجود در اين ماده غذايي خواباندن و پختن آن در نمک و يا قرار دادن آن در فر بوده است. گفته مي شود که در صورت تمايل به آب پز کردن اين ماده غذايي نيز مي توانيد آن را داخل کيسه فريزير قرار داده و در آب بجوشانيد که صد البته حرارت ديدن نايلون در مجاورت مواد غذايي از نظر علمي و پزشکي چندان قابل قبول نيست.
من خود به شخصه سيب زميني طبيعي و به دور از کود شيميايي پخته شده در خاکستر زير آتش نه چندان شعله ور را ترجيح مي دادم.
· برنج
يک بشقاب از اين ماده غذايي در حدود 31 گرم قند پيچيده در خود دارد. برنج نيز ماده غذايي مظلوم واقع شده اي است که افراد در بسياري از موارد چاقي و از ريخت افتادن ناشي از بي تحرکي و ماشين زدگي و يا بد قواره گي ناشي از رعايت نکردن رژيم غذايي مناسب و خوردن افراطي قند و شيريني را به مصرف برنج در رژيم روزانه غذايي خود نسبت مي دهند و پشت سر اين ماده غذايي با ارزش صفحه مي گذارند.
جالب اينجاست بدانيد حتي افرادي که سرتاسر روز به اندازه 10 دقيقه فعاليت بدني مفيد ندارند و ضربان قلب آنها هيچگاه در طول روز بيش از 85 ضربان در دقيقه را تجربه نکرده و تعداد تنفس در دقيقه اين افراد نيز هرگز در طول روز بالاتر از حد طبيعي نمي رود و با اين وجود در طول روز 6 وعده شيريني و کيک نوش جان کرده و نوشابه خانواده را به جاي آب سر مي کشند نيز مصرف برنج را بر خود حرام کرده و دليل اصلي چاقي انسان را رسوخ اين ماده غذايي در رژيم روزانه آدمي مي دانند!
يادآوري اين نکته را ضروري مي دانم که براي سوزاندن چربي زايد بدن و براي جلوگيري از تجمع اين ماده مضر در بدن پرداختن به فعاليت هايي که ضربان قلب و تعداد تنفس آدمي را افزايش دهد الزامي است.
· جو دو سر
نصف فنجان از اين ماده در حدود 27 گرم قند پيچيده دارد. به دليل اينکه اين ماده در ايران کمتر مورد توجه قرار مي گيرد در مورد اين ماده افاضات ادب چنداني نخواهيم کرد.
· جو پوست کنده
يک چهارم فنجان از اين ماده غذايي در حدود 31 گرم 31 گرم قند پيچيده در خود دارد.
· ذرت
هر نصف پياله از اين ماده غذايي در حدود 31 گرم قند پيچيده در خود دارد. متاسفانه در اين مورد نيز انسان عصر فلز اصول تغذيه را از ياد برده است. شير بلال هاي تازه اي که بر روي ذغال هاي گداخته پخته مي شوند امروزه ديگر به باور تمدن زده هاي سطحي نگر که به هر ساز بي آهنگ اروپايي ها مي رقصند بي کلاس و دهاتي شده اند و در عوض، مردم به سمت و سوي استفاده از نوع استريل و پاستوريزه و بو داده و مکزيکي و غيره آن که از ماه ها قبل در قوطي هاي آلومينيومي و حلبي انبار شده است روي آورده اند.
· نخود فرنگي
نصف پياله از اين ماده غذايي در حدود 12 گرم قند پيچيده در خود دارد.
قندهاي فيبري يا رشته اي
· مار چوبه
هر 300 گرم از اين ماده در حدود 5 گرم قند فيبري يا رشته اي دارد.
· کدو مسما
هر 300 گرم از اين ماده در حدود 12 گرم قند فيبري يا رشته اي دارد.
· گل کلم
هر 300 گرم از اين ماده در حدود 17 گرم قند فيبري يا رشته اي دارد.
· لوبيا ***
هر 300 گرم از اين ماده در حدود 23 گرم قند فيبري يا رشته اي دارد.
· کلم دلمه اي
هر 300 گرم از اين ماده در حدود 6 گرم قند فيبري يا رشته اي دارد.
· کرفس
هر 300 گرم از اين ماده در حدود 6 گرم قند فيبري يا رشته اي دارد.
· خيار
هر 300 گرم از اين ماده در حدود 7 گرم قند فيبري يا رشته اي دارد.
· قارچ
هر 300 گرم از اين ماده در حدود 6 گرم قند فيبري يا رشته اي دارد.
· کاهو
هر 300 گرم از اين ماده در حدود 7 گرم قند فيبري يا رشته اي دارد.
· فلفل *** يا فلفل دلمه اي
هر 300 گرم از اين ماده در حدود 15 گرم قند فيبري يا رشته اي دارد.
· گوجه فرنگي
هر 300 گرم از اين ماده در حدود 5 گرم قند فيبري يا رشته اي دارد.
قندهاي ساده
· سيب
هر عدد سيب به طور متوسط در حدود 15 گرم قند ساده در خود دارد.
· موز
هر موز به طور متوسط در حدود 27 گرم قند ساده در خود دارد.
· طالبي
هر عدد طالبي و گرمک به طور متوسط در حدود 50 گرم قند ساده در خود دارد.
· انگور
هر خوشه کوچک از اين ماده غذايي به طور متوسط در حدود 14 گرم قند ساده در خود دارد.
· توت فرنگي
هر يک پياله کوچک از اين ميوه به طور متوسط در حدود 9 گرم قند ساده در خود دارد.
· پرتقال
هر عدد پرتقال به طور متوسط در حدود 15 گرم قند ساده در خود دارد.
· نارنگي
هر عدد نارنگي به طور متوسط در حدود 9 گرم قند ساده در خود دارد.
پروتئين
همانگونه که مي دانيد اين درشت مغذي ها اجزاي اصلي سازنده بافت هاي عضلاني هستند. بدن اسيد آمينه هاي مورد نياز خود براي ساختن عضلات را از اين مواد غذايي دريافت مي کند. ورزشکاران اين دسته از درشت مغذي ها را مي توانند از منابع حيواني همانند گوشت و يا لبنيات بگيرند.
در اين قسمت از مقاله به گوشه هاي از منابع مهم حاوي اين درشت مغذي اشاره مي کنيم:
· سينه مرغ
هر 100 گرم از اين ماده 33 گرم پروتئين در خود دارد.
· ماهي سفيد، هر 100 گرم از اين ماده 31 گرم پروتئين در خود دارد.
· ماهي تن
هر 100 گرم از اين ماده 35 گرم پروتئين در خود دارد.
· سينه بوقلمون
هر 100 گرم از اين ماده 28 گرم پروتئين در خود دارد. همانگونه که مي بينيد ارزش پروتئيني سينه بوقلمون از ارزش پروتئيني سينه مرغ کمتر است اما عده زيادي از افراد بوقلمون را اشرافي تر و بهتر مي دانند و صد البته بايد گفت که اين باور نيز از طرز فکر غلطي منشا مي گيرد که از دير باز در ذهن ايراني جماعت بوده است.
· پروتئين وي
هر 2 قاشق پر غذا خوري از اين ماده 22 گرم پروتئين در خود دارد.
· سفيده تخم مرغ
هر 10 عدد سفيده تخم مرغ در حدود 35 گرم پروتئين در خود دارد.
· گوشت قرمز بدون چربي
هر 120 گرم از اين ماده 35 گرم پروتئين در خود دارد. البته باز بايد يادآوري کنيم که گوشت داريم تا گوشت!
چربي ها
از چربي ها همواره به نام قاتلين بالفطره نام برده شده است اما ما تا بوده از اين دسته از درشت مغذي ها به نام مظلومين هميشگي تاريخ ياد کرده ايم.
بدون وجود اين مواد در بدن اغلب هورمون هاي مورد نياز بدن نيز ترشح و توليد نخواهند شد، مفاصل همانند لولاي زنگ زده درهاي قديمي جر جر خواهند کرد و کار کرد طبيعي مغز نيز دچار اختلال خواهد شده و از همه مهمتر فرايند عضله سازي نيز متوقف خواهد شد.
حذف کامل چربي از رژيم غذايي همانند آنچه که ممد کول و جعفر بازو (شخصيت هاي برجسته علوم پرورش اندام در ايران) تجويز مي کنند موجب افت شديد قوا و حجم عضلاني شده و از همه مهم تر موجب از بين رفتن و به تحليل رفتن محسوس قواي **** در مردان خواهد شد.
بدون وجود چربي ها، پوست طراوات و شادابي خود را از دست داده و موهاي شما نيز براقيت و انعطاف خود را از دست داده و ***نده خواهند شد.
تمام اثراتي که گفتيم مربوط به چربي هاي مفيد که آن را به نام اسيدهاي چرب ضروي نيز مي شناسيم مي شوند. بدن آدمي توان توليد اين دسته از مواد غذايي در درون بدن را ندارد و به همين دليل نيز گفته مي شود که براي دريافت اين مواد غذايي چشم انتظار معده و روده مي ماند. دليل ضروري بودن اين مواد نيز همين مسئله بوده است.
مصرف اين دسته از چربي ها همچنين موجب افزايش تحريک پذيري و حساسيت بدن در مقابل انسولين نيز مي شود. از مهم ترين منابع اين دسته از چربي ها مي توان به روغن زيتون اشاره کرد.